باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

انواع سبک های ژیمناستیک

انواع سبک های ژیمناستیک را بشناسید

در این مقاله مطالعه می‌کنید

وقتی صحبت از ژیمناستیک به میان می‌ آید، اکثر افراد آن را به عنوان یک رشته‌ واحد با حرکات نمایشی (آکروباتیک) می‌ شناسند. اما جالب است بدانید که ژیمناستیک شاخه‌ های مختلفی دارد؛ انواع سبک های ژیمناستیک بر جنبه‌ خاصی مانند قدرت، چابکی، تعادل و هماهنگی بدن تأکید دارند و در عین حال، ترکیبی از تمام این مهارت‌ ها را به کار می‌ گیرند.

انواع سبک های ژیمناستیک

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سبک های ژیمناستیک آشنا کنیم و ببینیم هر کدام از آنها چه فوایدی برای فرزند شما دارند.

۱. ژیمناستیک هنری

ژیمناستیک هنری

ژیمناستیک هنری محبوب‌ ترین نوع ژیمناستیک و یکی از جذاب‌ ترین رشته‌ های المپیک است. در این رشته، ورزشکاران حرکات کوتاه (۳۰ تا ۹۰ ثانیه) را روی وسایل مختلف اجرا می‌ کنند. ژیمناستیک هنری به دو بخش مجزای زنان و مردان تقسیم می‌ شود:

  • ژیمناستیک هنری زنان (WAG):
  • در این بخش، ورزشکاران حرکات خود را روی میله‌ های غیرهمسطح، چوب موازنه و زمین اجرا می‌ کنند. WAG، ترکیبی خیره‌ کننده از فرم، انعطاف‌ پذیری و قدرت است و به صورت انفرادی و تیمی برگزار می‌ شود.
  • ژیمناستیک هنری مردان (MAG):
  • این بخش با WAG تفاوت قابل توجهی دارد و از وسایل و تکنیک‌ های کاملاً متفاوتی استفاده می‌ کند. خرک حلقه، دار حلقه‌، چوب موازنه و میله پارالل از جمله وسایل شاخص این بخش هستند که در مسابقات انفرادی و تیمی برگزار می‌ شوند.

هر دو بخش WAG و MAG نیازمند استقامت، هماهنگی و قدرت بالایی هستند اما در بخش بانوان، تمرکز بیشتری بر زیبایی حرکت و حرکات طراحی‌ شده‌ هنری وجود دارد، در حالی که بخش مردان بر قدرت و توان بدنی تأکید می‌ کند.

۲. ژیمناستیک ریتمیک (RG)

ژیمناستیک ریتمیک

مسابقات این رشته به صورت انفرادی و تیمی برگزار می‌ شود و معمولاً با موسیقی همراه است. بخش هنری ژیمناستیک ریتمیک تلفیقی از حرکات باله، رقص و بازی با وسایل است که ورزشکاران طی آن مهارت، استقامت و هماهنگی چشم و دست خود را به نمایش می‌ گذارند.

ژیمناستیک ریتمیک، ورزشی است که در حال حاضر تنها برای زنان برگزار می‌ شود. همانطور که از اسم آن پیداست، این رشته بر حرکات موزون و زیبا با تأکید بر انعطاف‌ پذیری و چابکی با استفاده از حلقه، توپ، طناب و روبان تمرکز دارد.

۳. ژیمناستیک ترامپولین (TRG)

ژیمناستیک ترامپولین

اگرچه تمرین با ترامپولین بخش جدایی‌ ناپذیر هر برنامه‌ی ژیمناستیک است، اما این رشته به یک تخصص مجزا تبدیل شده و در سال ۲۰۰۰ به طور رسمی وارد بازی‌ های المپیک شد. در TRG، ورزشکاران با انجام پرش های بلند، پشتک زدن و چرخش های مختلف در حرکات با سرعت بالا، نمایشی خیره کننده خلق می کنند. ژیمناستیک ترامپولین به بخش های انفرادی، هماهنگ و دو نفره تقسیم می شود.

۴. ژیمناستیک قدرتی

ژیمناستیک قدرتی

ژیمناستیک قدرتی، سطح جدیدی از هیجان را به تمرینات ترامپولین می ‌آورد و با ترکیب عناصر ژیمناستیک هنری، تجربه‌ای منحصر به فرد رقم می ‌زند. در این رشته، ورزشکاران در دو نوبت در مسیر ۲۵ متری ترامپولین به میدان می ‌روند و در هر نوبت مجموعه ‌ای از هشت حرکت را به نمایش می ‌گذارند. انجام صحیح حرکات در ژیمناستیک قدرتی، نیازمند دقت فضایی فوق ‌العاده، قدرت بدنی بالا و هماهنگی بی ‌نظیر است.

۵. ژیمناستیک آکروباتیک

ژیمناستیک آکروباتیک

هیچ رشته‌ ژیمناستیکی به اندازه‌ ی ژیمناستیک آکروباتیک، قدرت و هماهنگی را به شکل خیره ‌کننده ‌ای به نمایش نمی ‌گذارد! در این رشته‌ی مهیج، خبری از وسایل جانبی نیست و صرفاً بر توانایی‌ های خارق‌العاده‌ بدن انسان تکیه می‌ شود. تیم‌ های دو تا چهار نفره در این بخش به رقابت می ‌پردازند و حرکات آکروباتیک را در سه بخش اجرا می‌ کنند:

حرکات تعادلی که بر قدرت تأکید دارند، حرکت های پویا با پرتاب‌ ها، دریافت ها و پشتک زدن و در نهایت یک برنامه ترکیبی از جفت حرکات تعادلی و پویایی. شهرت ژیمناستیک آکروباتیک به خاطر حرکت های مهیج، جسورانه و گاهی اوقات خطرناکی است که توانایی ‌های انسان را به چالش می ‌کشد.

۶. ژیمناستیک هوازی

ژیمناستیک هوازی

ژیمناستیک هوازی (ایروبیک) بر حرکات و ست های کوتاه‌ تر تمرکز می‌کند. به ژیمناستیک آکروباتیک نیز شبیه است، با این تفاوت که احتیاجی به استفاده از هیچ وسیله‌ی خاصی ندارد. مدت زمان اجرای حرکات در این رشته کمی کوتاه‌ تر است و بین ۶۰ تا ۹۰ ثانیه طول می‌ کشد. این ورزش را می‌توان به صورت انفرادی یا گروهی تا سقف ۶ نفر اجرا کرد.

ژیمناستیک با حرکات روی زمین، به افزایش قدرت و انعطاف‌ پذیری بدن کمک می‌کند. همچنین، راهی سرگرم‌کننده برای تحرک و فعالیت کودکان به شمار می رود.

تمامی رشته‌ های ژیمناستیکی که در این مقاله ذکر شد، در گروه‌ های سنی مختلف قابل اجرا هستند. اگر می ‌خواهید فرزند خود را با دنیای هیجان ‌انگیز ژیمناستیک آشنا کنید، بهتر است با ما تماس بگیرید تا با توجه به سن و شرایط فرزندتان، بهترین نقطه‌ی شروع را پیدا کنید.

مجموعه تخصصی باله و ژیمناستیک اسپین

جدید ترین مقالات ما